تولید پیوسته چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

در ادامه ساختار تولید پیوسته تشریح می‌شود و مزایا و ریسک‌های آن در تولیدی‌های کوچک مقیاسی که از این فرایند استفاده می‌کنند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خاموش و روشن خط، نوار نقاله، بدون توقف، خطوط، ماشین ها، صدای لرزش. این‌ها تعدادی از مفاهیمی است که هر وقت به فعالیت هایی که از فرایند تولید پیوسته استفاده می‌کنند فکر می‌کنیم، به ذهن می‌رسد.

برای تولیدی‌های کوچکتر، روشی که در آن ماشین‌ها دائما سر و صدا کنند روش خوبی برای تولید نخواهد بود.

اما نترسید، ما به شما کمک خواهیم کرد که یک فرایند مناسب از میان پنج نوع فرایند تولید انتخاب کنید و آن را در کسب و کار خود استفاده کنید.

اگرچه، برای ارضاء حس کنجکاوی شما، به ماهیت تولید پیوسته خواهیم پرداخت و آن را شرح خواهیم داد.

 

تولید پیوسته چیست؟

تولید پیوسته، که با نام تولید فرایندی هم شناخته می‌شود، خط تولیدی است که تمام شبانه روز و تمام ایام هفته فعال است. مواد خامی که در این فرایند تولید استفاده می‌شود شامل گازها، مایعات، پودرها، یا دوغاب‌ها است. و این موضوع بر خلاف سایر خطوط تولید است که بیشتر از اجزای فیزیکی استفاده می‌کنند، مانند خطوط تولید گسسته و تکراری.

هدف از جریان تولید پیوسته، ایجاد جریانی دائمی برای تولید، محصول و پردازش مواد است که به هیچ وجه متوقف نشود.

این فرایند، به این روش فرایند پیوسته نامیده می‌شود که مواد اولیه، که ممکن است سیال باشند، به صورت دائمی پردازش می‌شوند. در طول فرایند، روی مواد واکنش‌های شیمیایی یا مکانیکی و عملیات حرارتی انجام می‌شود.

تفاوت بین تولید پیوسته و تولید فرایندی (دسته ای) این است که بجای اینکه بخش‌های مختلف تولید در مکان‌های مختلف و حتی شرکت‌های مختلف انجام شود، تمام فرایند یک بار و در یک محل انجام می‌شود و دائما منظور ارزیابی و بهبود فرایند تحت نظارت است.

مواد اولیه خام در نقطه‌ی الف وارد خط می‌شود و پس از پردازش به عنوان محصول نهایی در انتهای خط در نقطه‌ی ب خارج می‌شود. با این حال، ممکن است انشعاباتی نیز وجود داشته باشد و از یک ماده‌ی اولیه چندین محصول نهایی تولید شود. برای مثال ماده‌ی اولیه در نقطه الف وارد می‌شود، مقداری از آن به عنوان محصول نهایی اول در نقطه‌ی ب و بقیه به عنوان محصول نهایی دوم از نقطه‌ی پ از خط تولید خارج می‌شود.

کمی بعد تر با چند مثال به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

این نوع فرایند توسط شرکت هایی استفاده می‌شود که پالایش نفت، ذوب فلزات، نیروگاهی، تصفیه آب و انجام می‌دهد.

سایر صنایع، مانند صنایع دارویی، نیز از مزایای فرایند تولید پیوسته بهره می‌برند. به این طریق که تمام آیتم‌ها را می‌توان به موقع به خرده فروشی‌ها رساند، با کمترین هزینه و حداقل هدر رفت.

 

نمونه‌های تولید پیوسته

 

روش های تولید - تولید پسوسته برنامه ریزی تولید

 

ایده مبنایی در تولید پیوسته، ساختن محصولاتی استاندارد شده در حجم‌های بالا است.

برای مثال کارخانه‌ی تولید فولادی را در نظر بگیرید که سالانه 100 میلیون تن فولاد تولید می‌کند.

فولاد مذاب در یک سر خط تولید برای قالب گیری آماده می‌شود و در سر دیگر خط تولید ورقه‌های نازک فولادی لوله و بارگیری می‌شوند.

فولاد در طول کارخانه حرکت می‌کند و عملیات مختلفی روی آن انجام می‌شود، این حرکت روی ماشین آلاتی انجام می‌شود به ندرت تغییری در آن‌ها ایجاد می‌شود، تا بتوان مسیر حرکت فولاد را بدون توقف و در بهینه ترین حالت از نظر هزینه به پیش برد.

از نظر فنی، تمام این اتفاقات به صورت همزمان رخ می‌دهد چرا که فرایند، پیوسته است.

در این لینک می‌توانید نمونه‌ی تصویری کارخانه تولید فولاد را ببینید. اما دقت داشته باشید کیفیت و محتوای ویدئو در حد نمونه هایی است که مجبور می‌شدید در مدرسه تماشا کنید.

اگر با دقت گوش کنید، صدای قژ قژ چرخ‌های میز تلویزیون را می‌توانید بشنوید.

خب، سراغ یک مثال عمومی تر و جالب تر برویم، که البته به این بستگی دارد که بتوانید بخوریدش یا نه، فرایند تولید پیوسته: کره بادام زمینی.

بادام زمینی هایی که قبلا پوست کنده شده اند به کارخانه‌ی تولید کره می‌رسند.

اول (نقطه‌ی الف) مغزها روی یک نوار نقاله قرار می‌گیرند تا در دمای 204 درجه برشته شوند. همزمان، این ماشین آلات حرکت دارند تا مغزها زیر و رو شوند و به صورت یکسان برشته شوند. این ماشین منحصر به فرد می‌تواند تا 3600 کیلوگرم بادام زمینی را در هر ساعت برشته کند. خیلی زیاد است!

ازین مرحله به بعد، بادام زمینی‌ها به مرحله بعدی می‌روند که سرمایش سریع است تا محصول از بین نرود.

سپس، پوسته‌ی بیرونی و جوانه بادام زمینی‌ها جدا می‌شود. با این حال، بر اساس هدف تولید پیوسته، بخش‌های جدا شده به عنوان ضایعات حذف نخواهد شد. پوست‌ها به بخش غذای خوک (نقطه‌ی ب، اولین محصول نهایی) می‌رود و جوانه به عنوان غذای پرنده (نقطه‌ی پ، محصول نهایی دوم) استفاده می‌شود.

آنچه باقی مانده با بقیه‌ی افزودنی‌ها آسیاب می‌شود تا به صورت خمیری در بیاید.

بعد از اینکه خمیر داغ شد و پس از آن مجدد سرد شد، در شیشه‌ها ریخته می‌شود.

نهاینا (در نقطه‌ی ت)، و قبل از اینکه برای تحویل ارسال شود، به بخش بسته بندی و چسباندن لایه‌ی درزگیر آلومینیومی به عنوان عایق هوا می‌رود (محصول سوم و آخر در این فرایند تولید می‌شود) .

از طریق این لینک می‌توانید فرایند مسحور کننده‌ی تولید کره‌ی بادام زمینی را ببینید.

این فرایند تقریبا تمام اتوماتیک است، تقریبا هیچ ضایعاتی وجود ندارد و فرایند (درست مانند نامش) کاملا پیوسته است تا بهره وری و سوددهی کارخانه حداکثر شود.

 

بیشتر بدانیم :

نکاتی درمورد برنامه‌ریزی جانشین‌پروری موثر در صنعت تولید

برنامه‌ریزی برای آینده، هم دور و هم نزدیک، برای موفقیت سازمان تولیدی شما ضروری است. جنبه‌ای مهم از این پیشرفت و عملکرد مستمر در کسب و کار شما، برنامه‌...

 

دو نوع تولید پیوسته

ساخت پیوسته و تولید پیوسته تفاوت هایی جزیی دارند. ساخت پیوسته شامل عملیاتی مانند خطوط مونتاژ است که محصول ار از سر هم کردن قطعات تولید می‌کند، که این تکنیک تولید در تولیدات تکراری و گسسته استفاده می‌شود.

اما، دو نوع ساخت پیوسته‌ای که می‌توان آن‌ها را در تولید پیوسته استفاده کرد عبارتند از:

 

تولید انبوه

تولید انبوه به معنی ساخت مقادیر زیادی از یک محصول استاندارد است. فرایند، مواد اولیه، ماشین آلات و جریان بدون وقفه‌ی مواد شاخصه‌های کلیدی تولید پیوسته هستند.

 

تولید فرایندی

در تولید فرایندی، تقاضای محصول دائمی و زیاد است. از یک ماده‌ی اولیه می‌توان محصولات متعددی، در مراحل مختلف تولید ساخت. مانند پالایشگاه که می‌تواند نفت سفید، بنزین و تولید کند. یا مثلا ساخت کره‌ی بادام زمینی، که می‌توان در کنار آن غذای خوک یا پرنده تولید کرد.

اینگونه تولید جریان کاری را می‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

 

فرایند تحلیلی تولید - که در آن موارد خانم به محصولات مختلفی تبدیل می‌شوند. مانند بادام زمینی که با آن سه محصول نهایی تولید شد.

فرایند ترکیبی تولید - این مدل شامل ترکیب کردن دو یا چند ماده برای تولید محصول می‌شود. مانند اضافه کردن شکر و روغن به خمیر بادام زمینی برای تولید کره.

 

مزایا و معایب تولید پیوسته

مانند اکثر فرایندها، در این نوع خاص تولید  هم فراز و فرودهایی وجود دارد. با این حال شاید نتوان بنا به اندازه‌ی کسب و کار و میزان تقاضا استفاده از این روش تولید را توجیه کرد (به ویژه اکر کسب و کار شما در حال رشد و توسعه است).

با این حال، مزایا و معایب به شرح زیر است:

 

مزایا

1.       هزینه‌ی نیروی کار کمتر می‌شود چرا که وظیفه‌ی تولید عملا بر دوش ماشین آلات است.

2.       صحت و دقت بالا به علت استفاده از ماشین آلات.

3.       سادگی مدیریت این نوع فرایند.

4.       حداقل شدن ضایعات

5.       سادگی مدیریت موجودی

6.       نرخ بازگشت سرمایه‌ی بالا

 

معایب

1.       اگر تفاضا به کل از بین برود و در دوره‌های مختلف کم شود ممکن است ضررهای سنگینی به وجود بیاید.

2.       نظارت و نگهداری دائمی ماشین آلات و تجهیزات

3.       ممکن نبودن شخصی سازی محصول بنا به سلیقه‌ی مشتری

4.       سختی تغییر در موقعیت‌های جدید و نوین. خاموشی خط تولید یا تنظیم مجدد هزینه و زمان زیادی صرف خواهد کرد.

 

مجدد تاکید می‌کنیم، کسانی که محصولات را به صورت دستی تولید می‌کنند بهتر است از روش تولید پیوسته استفاده نکنند. با این حال فراگیری موضوع رقابت و ماهیت تولید خالی از لطف نیست. توصیه می‌کنیم که در مورد انواع مختلف فرایندهای تولیدی تحقیق کنید تا بدانید کدام روش برای کار شما مناسبت تر است.

 

تصمیم شما بر استفاده از هر نوع جریان کاری که باشد، نرم افزار تولید هوشمند ما می‌تواند سازماندهی کسب و کار شما و بهینه کردن کار به شما کمک کند.

 

آرازسافت

آرازسافت

گروه نرم افزاری آرازسافت در سال 1385 در راستای توسعه صنعت نرم افزار كشور و بهره مندی اقشار مختلف جامعه از سرويس های اطلاعاتی و جهت حضوری فعال و موثر در اين عرصه به صورت گروهی نرم افزاری تأسيس شد. گروه نرم افزاری آرازسافت با کارنامه ای درخشان در صنعت برنامه نويسی کشور و با اعتباری گرانبها که به واسطه اطمينان و رضايت مشتريان خود به آن دست يافته است، موفق شده است تا با استفاده از زبانهای برنامه نويسی روز دنيا گام بزرگی را در جلب رضايت مشتری و ادامه فعاليتهای وابسته به اين صنعت بردارد

نظر 0

درج نظر

برخی قابلیت های نرم افزار مدیریت کارخانه

  • ثبت نظریه نهایی
  • ثبت مشخصات بارنامه
  • امکان تولید فقط با برخی از دستگاه ها
  • تائید درخواست کالا
  • گزارش میزان ارسال بازه ای
  • قابلیت های دیگر

تگ ها