تولید کارگاهی، بهترین دوست هر تولید کننده

 

روش تولید کارگاهی راهکاری است که بسیاری از تولیدکنندگان در مراحل ابتدایی رشد خود به کار می‌گیرند. در ادامه توضیح خواهیم داد که این فرایند چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد.

 

در این تصویر تجهیزات تولید کارگاهی کارل فریم ساز را می‌بینید. در پیش زمینه‌ی عکس کارمندی را می‌بینید که مواد اولیه کار را فراهم می‌کند و در پس زمینه، یک کارمند دیگر در یک ایستگاه کاری مجزا محصول را تولید می‌کند.

در کارگاه بابانوئل، هر روز کریسمس است. البته این هنر بابانوئل است که با شیوه‌ی مدیریت کریسمسی همه را وادار می‌کند تا آن حجم انبود سفارشات را آماده کنند. در این کارگاه، همه برای خاص ترین روز سال آماده اند.

او مجبور است کسب و کار غیر انتفاعی خود را به این روش پیش ببرد چرا که محصولات آنقدر پیچیده هستند که نمی توان آن‌ها را در خط تولید و مونتاژ ساخت.

با این حساب، بابانوئل چطور کار را به پیش می‌برد؟

اگر جواب را نمی دانید، نگران نباشید، شما که مثل آن آدمک‌های کلوچه ای کلاه پنبه ای نیستید. همه چیز را درباره‌ی دنیای فرایند تولید کارگاهی به شما خواهیم آموخت.

 

تولید کارگاهی چیست؟

تولید کارگاهی را می‌توان از این طریق شناخت: فروشگاهی که ابزار، ماشین آلات و تسهیلاتی دارد که تقریبا همه برای انجام یک کار خاص استفاده می‌شوند. ایستگاه‌های کاری مجزا کارهای مختلفی را در طول مسیر ساخت محصول انجام می‌دهند.

محصولات نهایی در این شیوه‌ی تولید، در دسته‌های کوچک (تنوع زیاد) تولید می‌شوند.

مشتری‌های سفارشات خود را به منظور رفع نیازهای خاص خود شخصی سازی می‌کنند.

چنین رخدادی به این معنی است که تعدادی کمی محصول تولید می‌کند که تقریبا هیچ کدام استاندارد خاصی ندارند.

میزان سفارشی سازی محصولات به این معنی است که تولید در سطح کارگاه تجهیزات و گام‌های فرایندی منحصر به فردی دارد. محصولاتی که در شرکت تولید می‌شود الزاما همسو نیستند. به این معنی که محصولات ممکن است در طول خط تولید از یک مسیر یکسان استفاده نکنند و حتی ممکن است چند بار به یک ایستگاه کاری برگردند. تمام این شرایط به ویژگی‌های و نیازمندی‌های محصول است.

تولیدکنندگان کارگاهی می‌توانند کالاهای خود را به کلی فروش‌ها یا مستقیم به مشتری‌ها بفروشند یا به صورت سنتی به تامین قطعات برای سایر کسب وکارها بپردازند.

صاحبان کسب و کاری که از این نوع فرایند تولید استفاده می‌کنند، از جریان کار به هنگام (JIT) برای تامین سفارش مشتری‌ها استفاده می‌کنند. تولید کارگاهی گاهی با نام ترتیب بر اساس عملکرد نیز شناخته می‌شود.

 

نمونه‌ی تولید کارگاهی

 

 

نمونه مدیریت تولید کارگاهی

 

 

مزیت اصلی، سبد متنوع محصولاتی است که در محیط تولید کارگاهی ساخته می‌شود.

فهرست بلند بالایی از کسب و کارها وجود دارد که از تولید کارگاهی استفاده می‌کنند. با این حال، برای مثال، به دنیای تولید عینک‌ها سرک خواهیم کشید.

کارل فریم ساز کسب کاری است که عینک‌های شخصی و قابل تنظیم چوبی می‌سازد. در ادامه داستان این کسب و کار را خواهید دید.

 

طراحی

 

نمونه مدیریت تولید طراحی

 

 

در کارل فریم ساز این مشتری‌ها هستند که محصولات را کاملا شخصی سازی می‌کنند. تولید کارگاهی به تولیدکننده اجازه می‌دهد هر آیتم تولیدی را با تجهیزات خاصی که دارد به صورت کاملا سفارشی تولید کند.

مشتری می‌تواند از بین انبوهی از فریم‌های استوک آن چیزی را که می‌خواهد انتخاب و سفارشی سازی کند. در این مرحله، حتی می‌توانند نوع چوبی که دوست دارند را هم انتخاب کنند. شرکت اندازه‌های مشتری را برای تهیه‌ی طرح اولیه می‌گیرد تا بتوان بعدا هم از آن تولید کرد.

در کنار انواع مختلفی از عینک که مشتری‌ها می‌توانند از آن انتخاب کنند، حتی می‌توانند در مورد داشتن یا نداشتن لولا قبل از سفارش هم تصمیم گیری کنند.

 

آماده سازی مواد و برش کاری

به محض اینکه سفارش ثبت می‌شود، مواد اولیه از موجودی شرکت آماده سازی می‌شود. پس از آن مواد اولیه بر طبق سفارش مشتری برش می‌خورد.

 

نمونه مدیریت تولید آماده سازی موارد و برشکاری

 

یک کارمند با دقت تمام مواد اولیه را بر اساس شکل مورد نظر برش می‌زند. این کارگاه کاری مختص همین مرحله از کار است.ایستگاه‌های کاری در کارگاه تولیدی کاملا از هم جدا شده اند تا بی نظمی و عقب ماندگی رخ ندهد.

 

شکل دهی

هنگامی که ماده‌ی اولیه برش خورده و آماده می‌شود، وارد مرحله‌ی شکل دهی می‌شود. در این مرحله چوب بر طبق طرح خم می‌شود و در دستگاهی قرار می‌گیرد که بر روی فریم فشار لازم را وارد می‌کند. بعد از مقدار زمان مشخص  x ، فریم شکل نهایی و سخت خود را به صورت دائمی حفظ خواهد کرد.

 

لاک زنی و جلا کاری

بعد آماده شدن فریم، محصول وارد مرحله‌ی لاک زنی می‌شود. یک لایه لاک روی فریم اعمال می‌شود اما به منظور جلوگیری از تاب برداشتن، بعد از 30 دقیقه مجدد پاک می‌شود. این فرایند در طول چند روز چندین بار تکرار می‌شود.

 

 

نمونه مدیریت تولید لاک زنی و جلا کاری

 

 

در شرکت کارل فریم ساز، فریم‌ها چندین بار وارد مرحله‌ی لاک کاری می‌شوند. در شیوه‌ی تولید کارگاهی اینکه یک محصول چندین بار وارد یک ایستگاه کاری شود اصلا موضوع نامعمولی نیست.

 

محصول نهایی

قبل از نهایی شدن کار، فریم‌ها از مرحله‌ی آخر که پولیش کاری است عبور خواهند کرد.

 

 

مدیریت تولید محصول نهایی

 

 

سپس آخرین ریزه کاری‌ها روی هر سفارش به انجام می‌رسد و بعد از انجام مراحل مرتبط در تولید کارگاهی کار تولید محصول به این ترتیب به پایان می‌رسد.

این راهبرد کاری دقیق، شخصی سازی جزیی و کامل سفارش مشتری‌ها را ممکن می‌کند. جداسازی ایستگاه‌های کاری به این طریق، به محصول اجازه می‌دهد که به سادگی به مرحله‌ی بعدی منتقل شود. اگرچه، امتیاز سفارشی سازی به این معنی است که محصول هر بار مسیر یکسانی را طی نخواهد کرد.

اگر به دنبال مثالی دیگر در تولید کارگاهی هستند، می‌توانید شرح موجود در این لینک را مشاهده کنید و به سال‌های خوش دبیرستان برگردید.

اما جریان کاری پیچیده‌ی تولید کارگاهی به شکل زیر خواهد بود.

 

 

مدیریت تولید فرایند

 

 

همان طور که احتمالا تصور، یا حتی تجربه کرده اید، این نوع جریان کاری می‌تواند بسیار پراکنده باشد. این موضوع یعنی تولید کارگاهی مزایا و معایب منحصر به فرد خودش را خواهد داشت.

 

خب، ادامه می‌دهیم:

 

مزایای تولید کارگاهی

1.     طراحی محصول سفارشی

این فرایند تولید به مشتری‌ها اجازه می‌دهد تا سفارش خود را شخصی سازی کنند. این امکان باعث می‌شود که محصول نهایی منحصر به فرد باشد و مشتری جزیی از فرایند تولید باشد.

2.                 انطباق آسان با تغییرات

تقسیم بندی ایستگاه‌های کاری و ماشین آلات یعنی اگر لازم باشد که چیدمان کارگاه یا فرایند تغییری کند، به آسانی و سرعت می‌توان آن را انجام داد، درست بر خلاف سایر فرایندهای تولید که تنظیم مجدد تمام طرح شرکت ضروری است.

3.                 استفاده بهینه تر از منابع

تمامی منابع شما به صورت بهینه، برای انجام سفارش استفاده خواهد شد  چرا که بر روی هر محصول تمرکز خواهد شد.

4.                 انعطاف پذیری

طبیعت متغیر جریان کاری به این معنی است که شما امکان اولویت بخشی به برخی عملیات ویژه تر را خواهید داشت.

5.                 نظارت جزیی بر محصولات

در این روش، هر محصول از فرایندهای منفرد ضروری خود گذر خواهد کرد که این ویژگی به شما اجازه می‌دهد که بر روی فرایند تولید نظارت کاملی داشته باشید.

6.                 نیروی کار کاملا حرفه ای

برای اینکه این نوع از فرایند تولید به خوبی عمل کند، شما به نیروی کاری احتیاج خواهید داشت که در زمینه‌ی تولیدی شما کاملا ورزیده و کار بلد باشند. در این حالت، شما به عنوان ناظر اصلی می‌توانید کارمندان خود را تنها بگذارید و مطمئن باشید که ورزیدگی و مهارت آن‌ها محصول نهایی با کیفیت، و در زمان مقرر برای شما فراهم خواهد کرد.

7.                 سرمایه گذاری پایین

شما ابزار و ماشین آلات ضروری را تهیه خواهید کرد. آن‌ها را با توجه به مسیری که محصول برای آماده شدن باید طی کند، در بهینه ترین نقاط ممکن جانمایی خواهید کرد، و به این ترتیب همه چیز تمام می‌شود. اگر برای پاسخ به تقاضای مشتری به چیز بیشتری نیاز داشته باشد، به راحتی آن را می‌خرید. نصب هر ایستگاه کاری جدید مانع عملکرد فعلی کارگاه نخواهد شد.

تولید کارگاهی برای هر تولید کننده‌ی مدرن، بهترین روش خواهد بود. خیلی از کسب و کارها همین روش را انتخاب می‌کنند. با این حال، نمی توان گفت که این فرایند بدون عیب و ایراد است. بلکه ایراداتی وجود دارد که صاحبان کسب و کارهای کوچک باید از آن آگاه باشند تا از ریسک‌های آن در امان باشند.

 

معایب تولید کارگاهی

1.     سختی برنامه ریزی

تصادفی و ناپیوسته بودن سفارشات عموما منجر به عقب افتادن در برنامه‌ی تولید می‌شود. البته در برخی موارد این مشکل بین تولیدکنندگان کارگاهی کاملا پذیرفته شده است. بعضی وقت‌ها ممکن است چند سفارش محدود برسد و گاهی تعداد خیلی زیاد. این مورد باعث می‌شود که نیاز به تغییر دائمی برنامه کاری برای پاسخ به سفارشات، ضروری باشد.

2.                 سختی سازماندهی

به دلیل اینکه هر آیتم از فرایندهای مختلفی عبور می‌کند، سازماندهی جریان تولید می‌تواند گاهی بسیار مشکل باشد. بعضی سفارش‌ها بسیار سر راست هستند، در حالی که برخی دیگر فهرست مواد (BOM) بلند بالایی دارد که هزینه‌ی زیادی روی دست منابع اولیه شما خواهد گذاشت.

3.                 هزینه‌های هدایت مواد

حمل و نقل، دسته بندی، خسارت. این چند مورد فقط برخی از هزینه هایی هستند که هنگام استفاده از تولید کارگاهی، کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در تولید ناب، چنین حالتی مودا (هدررفت) نامیده می‌شود و در دسته‌ی اقداماتی جای می‌گیرد که هیچ ارزشی به فروش مشتری اضافه نمی کند.

یکی از ساده ترین موارد «حمل و نقل» است. جا به جا کردن یک آیتم در کارگاه منابعی را صرف می‌کند اما هیچ ارزش افزوده ای ایجاد نمی کند.

4.                 زمان آماده سازی تولید بسیار زیاد

به دلیل اینکه تمام محصولات تولیدی قابل تغییر و سفارشی سازی هستند باید همیشه منتظر رسیدن سفارش مشتری بمانید. و سپس قبل از اینکه بخواهید ساخت محصول را شروع کنید باید سفارش تولید را آماده کنید.

5.                 حجم کاری بالا

اگر تعداد سفارش‌ها زیاد شود بار کاری می‌تواند خیلی سنگین باشد. البته حالت مقابل هم از معایب به حساب می‌آید. تعداد سفارش کم یا نبود سفارش به این معنی است از منابع به صورت بهینه استفاده نخواهد شد. با این حال، هر دو حالت تجربه‌های سختی خواهند بود.

در مجموع معایب تولید کارگاهی ممکن است بسیار دلهره آور به نظر برسند. اگرچه که رسیک برخوردن به این مشکلات همیشه وجود دارد اما راه هایی نیز هست که بتوان از آن‌ها دوری کرد.

 

تولیدکنندگان در حال رشد چگونه باید از تولید کارگاهی استفاده کنند؟

 

 

مدیریت تولید تولید کارگاهی و مدیریت تولید گنندگان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اینکه به چه صورتی می‌خواهید بر کسب و کار خود نظارت کنید به خود شما بستگی دارد. با این حال باید به مسئولیت هایی که به عنوان مالک کسب و کار بر عهده‌ی شما خواهد بود توجه کافی داشته باشید. مسئولیت هایی که به شما کمک می‌کند معایبی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم از میان بردارید.

 

زمان آماده سازی تولید

یکی از اصلی ترین معایب اداره کردن کارگاه، زمان آماده سازی زیاد آن است. با این حال، اگر زمان مورد نیاز آماده سازی را از قبل محاسبه کرده باشید، مشتری‌ها منتظر نخواهند ماند و رضایتمندی آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

 

برنامه ریزی تولید

برنامه ریزی تولیدی که انجام می‌دهید باید بسیار دقیق باشد. این برنامه نه تنها باید مثل ساز کوک شده باشد، بلکه باید پویایی هم داشته باشد. برنامه ای که شما تهیه می‌کنید باید تواند از همه‌ی منابع به طور کامل استفاده کند، در حالی که کارگاه شما پیشاپیش طوری طراحی شده که حداکثر بهره وری را داشته باشد.

یکی از راه‌های رسیدن به برنامه تولید دقیق، طراحی موثر چیدمان کارگاه است. ایستگاه‌های کاری و انبار باید جایی قرار بگیرند که به راحتی در دسترس باشند.

با دسته بندی سفارش‌ها در قالب آیتم‌های دونده، تکراری ها، و ناآشنا می‌توانید این کار را انجام دهید.

 

دونده ها

آیتم هایی که زمان تولید کمی نیاز دارند و بیشتر سفارش‌های دریافتی شما را تشکیل می‌دهند.

 

تکراری ها

محصولاتی که تعداد سفارش‌های آن‌ها مانند دونده هاست اما دفعات سفارش یکسان نیست.

 

ناآشناها

محصولاتی که به اندازه‌ی دونده‌ها و تکراری‌ها سفارش داده نمی شوند.

 

اگر هنگام چیدمان کارگاه به میزان پیچیدگی سفارش‌ها توجه شود، می‌توان سفارش‌های دریافتی را به راحتی اولویت بندی کرد. اول دونده ها، دوم تکراری‌ها و سوم نا آشناها.

این راهبرد به شما کمک می‌کند که تاخیر تولید در کارگاه را از بین ببرید و انباشت کار رخ ندهد.

اقدام دیگری که در این زمینه می‌توان انجام داد این است که پرکاربردترین ابزار و مواد جایی نگه داشت که به کارگاه نزدیک تر و در مجموع در دسترس تر باشد تا بتوان به تولید سرعت بخشید.

 

مدیریت زنجیره تامین

این موضوع هم ذیل برنامه ریزی تولید قرار می‌گیرد و زمان آماده سازی تولید بر مدیریت زنجیره تامین اثر گذار خواهد بود.

با تسلط بر مدیریت تامین می‌توان از وقفه‌ها جلوگیری کرد، تمام مواد مورد نیاز را تامین کرد، و محصول را به موقع ارسال و به دست مشتری رساند.

ترکیب بالا و تعداد کم محصولات به این معنی است که زمان تولید با هر سفارش تغییر می‌کند. محصولی که زمان مستقیم کمی از نیروی کار اشغال می‌کند اما فهرست مواد اولیه بلند بالایی دارد، بیشترین زمان را در مرحله‌ی مدیریت تامین می‌گیرد چرا که گردآوری مواد اولیه‌ی تولید زمان بر خواهد بود.

نبود هیچ گونه پیش بینی به این معناست که زمان، ماکلا به نوع سفارش مشتری بستگی خواهد داشت. زمان تولید از لحظه‌ی دریافت سفارش آغاز می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که خیلی از تولیدکنندگانی که می‌خواهند در کار خود پیشرفت کنند باید بجای ثبت کاغذی از نرم افزارهای صفحه گسترده استفاده کنند.

اما اگر محصولی داشتیم که کاری بیش از کمک در حوزه‌ی مدیریت موجودی به ما می‌داد چه؟

 

تولید کارگاهی و نرم افزارهای تولید هوشمند

«عکس العمل خیلی از مدیران به آشفتگی‌های کارگاه ها، به دو صورت است. یا به فروشندگان خارجی برای تکنولوژی‌های اتوماسیون و نرم افزارهای کنترل تولید روی می‌آورند، که روشی گران قیمت است و به ندرت به آنچه که باید می‌رسد، یا اینکه دست از کار می‌کشند.». مقاله ای از مجله‌ی تجاری هاروارد، 1989.

البته که چند خط بالا سال‌ها پیش نوشته شده اند، اما هنوز هم نکات مهمی در آن وجود دارد. بیشتر سیستم‌های MRP برای استفاده در شرکت‌های بسیار بزرگ با تعداد کارمندان سه رقمی یا بیشتر طراحی شده است.

با این حال، زمانه عوض شده، و نرم افزارهای تولید هوشمند مانند کاتانا در خدمت ما هستند، و خدماتی بیش از مدیریت موجودی به ما ارائه می‌دهند.

کاتانا خدماتی از قبیل نظارت بر کسب و کار با یک داشبورد کاربر پسند ارائه می‌دهد. به راحتی می‌توان دیدگاهی کلی به میزان پیشرفت سفارش، با کد بندی رنگی برای دیده شدن راحتتر اطلاعات، داشته باشید.

نرم افزار تولید هوشمند ما این خدمات را ارائه می‌دهد:

 

مدیریت موجودی خودکار

هیچ کاری سخت تر از ورود دستی داده‌های تغییرات موجودی نیست. نه هست، صبر کنید! این که داده‌ها را به روز رسانی کنید و جایی اشتباه کرده اید و مجبور شوید همه چیز را از اول ثبت کنید. ما این مشکل را با به روز رسانی و ذخیره سازی خودکار تغییرات موجودی، به محض استفاده‌ی مواد در تولید، حل کرده ایم. اگر قرار باشد مواد را به جای دیگری بفرستید یا محصول جدیدی تولید کنید هم همین فرایند رخ می‌دهد.

مدیریت در سطح کارگاه

شما می‌توانید میزان پیشرفت کارمندان و زمان تولید را دائما نظارت کنید و برای وظایف کاری اولویت تعیین کنید. امکان بررسی موجود بودن مواد شما را قادر می‌سازد که در زمان مناسب تصمیم گیری خرید را انجام دهید. که این یعنی به راحتی می‌توانید زمان آماده سازی تولید محصولات خود را محاسبه کنید.

پیشرفت دائمی

وقت آن رسیده که اکسل را فراموش کنید. اکسل در اوایل کار، خوب است. اما همین طور که کسب و کار شما رشد می‌کند، ناکارآمدی‌های آن سریعا ظهور می‌کنند. این یعنی اگر کسب و کار شما دائما درگیر صفحات گنگ و مبهم اکسل باشد هیچوقت رشد نخواهد کرد.

در دنیای تولید محصولات خاص، چه تازه وارد باشید و چه کار کشته، تسلط بر تولید کارگاهی کلید بقا و رشد کسب و کار شما خواهد بود.

با اطلاعاتی که بالاتر ارائه شد، باید بتوانید سایر کسب و کارهایی را که از این فرایند استفاده می‌کنند بشناسید و بدانید برای موفقیت در کسب و کارتان لازم است چه قدم هایی را بردارید.

 

با این حال، اگر خیلی به اکسل علاقه مند هستید، از آن صفحات فاصله بگیرید و وقت خود را صرف نرم افزار مدیریت تولید کنید. این نرم افزار را در فرایند تولید کارگاهی خود به کار بگیرید و به راحتی پیشرفت کنید.

 

آرازسافت

آرازسافت

گروه نرم افزاری آرازسافت در سال 1385 در راستای توسعه صنعت نرم افزار كشور و بهره مندی اقشار مختلف جامعه از سرويس های اطلاعاتی و جهت حضوری فعال و موثر در اين عرصه به صورت گروهی نرم افزاری تأسيس شد. گروه نرم افزاری آرازسافت با کارنامه ای درخشان در صنعت برنامه نويسی کشور و با اعتباری گرانبها که به واسطه اطمينان و رضايت مشتريان خود به آن دست يافته است، موفق شده است تا با استفاده از زبانهای برنامه نويسی روز دنيا گام بزرگی را در جلب رضايت مشتری و ادامه فعاليتهای وابسته به اين صنعت بردارد

نظر 0

درج نظر

برخی قابلیت های نرم افزار مدیریت کارخانه

  • محاسبه میزان توان تولید
  • درخواست کالا از انبار
  • درخواست کالا از انبار
  • تعریف گروه کالا و کالا
  • گزارشات عدم انطباق
  • قابلیت های دیگر

تگ ها