نکاتی درمورد برنامه‌ریزی جانشین‌پروری موثر در صنعت تولید

برنامه‌ریزی برای آینده، هم دور و هم نزدیک، برای موفقیت سازمان تولیدی شما ضروری است. جنبه‌ای مهم از این پیشرفت و عملکرد مستمر در کسب و کار شما، برنامه‌ریزی جانشین‌پروری است. وقتی کارمندان بازنشسته می‌شوند، بایستی شما افرادی را جایگزین آنها کنید که بتوانند آن نقش و مسئولیت‌ها را با خاطرجمعی تقبل کنند. برای توصیف دقیقی از اینکه برنامه‌ریزی جانشین‌پروری چیست، چرا برای کسب ‌و کار تولیدی شما حیاتی است و نکاتی در مورد اینکه از کجا آن را شروع کنید، به مطالعه ادامه دهید.

 

برنامه‌ریزی جانشین‌پروری چیست؟

برنامه‌ریزی جانشین‌پروری، تدبیری برای واگذارکردن وظایف مدیریتی به یک یا گروهی از کارکنان به‌تدریج در طول زمان است. این باعث می‌شود که به مرور زمان کسب و کار بدون اینکه به شکلی اساسی نیازی به حضور یک فرد خاص داشته باشد، بدون مشکل اداره شود.

این روند، کارکنانی را که در حال یادگیری هستند به کار می‌گیرد تا آنها توانایی‌های مدیریتی، مهارت‌های چندبعدی، دانش گروهی و درکی همه‌جانبه‌ از سازمان را بدست آورند. در اصل، هدف آن آماده‌کردن نسل بعدی رهبران برای کامیابی در آینده است. ممکن است از دو تا چند سال زمان ببرد تا برنامه‌ریزی جانشین‌پروری به شکلی موثر به انجام برسد.

 

چرا کسب و کار تولیدی شما باید برنامه‌ریزی جانشین‌پروری را مورد توجه قرار دهد؟

 

دلایل زیادی، از جمله توانمندکردن کارمندان‌تان برای درک امکان پیشرفت و نقش‌های بالقوه مالکیتی که می‌تواند برای آنها ممکن باشد، برای توجه به برنامه‌ریزی جانشین‌پروری در کسب و کار تولیدی‌تان وجود دارد. همچنین برنامه‌‌ریزی جانشین‌پروری مدیران را در جایگاهی قرار می‌دهد که کارکنان را راهنمایی کنند تا دانسته‌ها و مهارت‌ها را انتقال دهند، در نتیجه فعالیت‌های داخلی به عنوان بخشی از فرایند تقویت می‌شوند. وقتی مدیریت طوری نشان می‌دهد که برای کارکنان ارزش قائل است، آنها بیشتر به هدف و ارزش‌های شرکت تولیدی شما پایبند می‌شوند. تربیت رهبران جدید به سهامداران نیز اطمینان می‌دهد که سازمان شما برای آینده و پیشرفت خود برنامه‌هایی دارد!

نپرداختن به برنامه‌ریزی جانشین‌پروری به شکلی جدی عواقب زیادی به همراه خواهد داشت. نداشتن یک برنامه‌ریزی برای جانشین‌پروری، سازمان تولیدی شما را در معرض یک خطر اقتصادی در کوتاه‌مدت و بلندمدت قرار داده و ممکن است منجر به ازدست‌دادن دانش و تجربه کارکنان ماهر و متخصصی باشد که سازمان شما را ترک می‌کنند. سازمان تولیدی شما با ازدست‌دادن این کارکنان مهم، ممکن است دچار کشمکش‌های درونی قدرت و مسائل دیگری از این دست شود تا جایی که ممکن است کارکنان به دلیل نبود مسیری مشخص برای پیشرفت، وسوسه شوند تا استعفا بدهند.

 

9 نکته درمورد برنامه‌ریزی جانشین‌پروری موثر در صنعت تولید

 

حال که متوجه تاثیر قابل ملاحظه‌ای که برنامه‌ریزی جانشین‌پروری می‌تواند بر اقدامات تولیدی شما داشته‌باشد، شدید بهتر است که هرچه سریعتر برنامه‌‌ای را اجرا کنید. برای برنامه‌ریزی جانشین‌پروری موفقیت‌آمیز، نه مرحله بسیار مهم وجود دارد؛ چگونگی شروع در اینجا آمده است:

 

1. موقعیت‌ها و نقش‌های حیاتی را بشناسید.

در ابتدا، سازمان تولیدی شما باید سمت‌ها و مقامات حیاتی برای اقدامات موفق فعلی خود را بشناسد. فکر کنید اگر قرار بود فردا آن فرد استعفا دهد، این چگونه بر کسب و کار شما تاثیر می‌گذاشت؟ آیا این تاثیر، بلافاصله حس می‌شود یا اینکه آن سمت به راحتی و فورا قابل جایگزینی است؟ سعی کنید ارزیابی کنید که آیا از کارکنان داخلی سازمان کسی هست که بتواند آن وظیفه را برعهده بگیرد به نحوی که آن سمت را در همان سطح، یا بهتر از فرد فعلی، مدیریت کند. در مجموع باید همه افراد مهم سازمان‌تان را برای برنامه‌ریزی برای آینده بشناسید.

 

2. افق موفقیت را برای آن سمت‌ها ایجاد کنید.

با این شروع کنید که آن شغل دقیقا مستلزم چیست و مسئولیت‌ها دررابطه با کسب و کار چیست. باید با دانش، صلاحیت‌ها، تجارب، خصوصیات فردی، توانایی‌های مدیریتی و موارد دیگر آشنا باشید تا بتوانید برای آن موقعیت، برنامه‌ریزی جانشین‌پروری کنید. این کار همچون آگهی‌دادن برای کاندیدای موردنظرتان برای آن سمت و چگونگی تاثیر آنها بر سازمان تولیدی شما است.

 

3. جانشینان را انتخاب کنید.

برای کمک به ارزیابی جانشینان بالقوه برای این سمت‌های مختلف که برای برنامه‌ریزی جانشین‌پروری تعیین کرده‌اید، از یک مقیاس رتبه‌بندی برای ارزیابی نامزدهای بالقوه استفاده کنید. فاکتورها عبارتند از:

  •  ضرورت: حالا - +5 سال
  • سطح اعتماد به نفس در آن کاندیدا: 1(اصلا) 5(زیاد)
  •  چه زمانی باید فردی را برای این سمت  منصوب کنید؟ 1(هرگز) 5(حالا)

این کمک می‌کند دورنمایی عینی از جانشینان بالقوه داشته باشید که به سازماندهی افکار شما در هنگام برنامه‌ریزی جانشین‌پروری کمک می‌کند.

 

بیشتر بدانیم :

نرم افزار مدیریت تولید و نرم افزار برنامه ریزی تولید

نرم افزار مدیریت کارخانه

 

همان‌طور که می‌دانید فرایند مربوط به تولید محصولات در کارخانه و یا یک واحد تولیدی و هم‌چنین گستردگی قابل توجه این فرایند،...

 

4. ملزومات پیشرفت را تعیین کنید.

حالا که چند نامزد بالقوه را برای سمت‌های حیاتی در سازمان تولیدی خود تعیین کرده‌اید، باید ملزومات پیشرفت آنان را برای رسیدن آنها از مقام فعلی به سمت آینده تعیین کنید. تجزیه و تحلیل فاصله‌ای را برای ارزیابی عملکرد فعلی دربرابر پتانسیل آینده آنها انجام دهید و فرد را در موقعیت موفقیت زود قرار دهید تا ارزیابی خود را نیز از نامزد انجام دهد. این شخص یک دید و سنجش خودی از هر نامزد آینده‌ای که ممکن است روزی جایگزین آنها شود، ارائه می‌دهند.

 

5. قابلیت را ارتقا دهید.

پس از انتخاب جانشین مناسب برای یک سمت در کسب و کار تولیدی خود، نیاز به برنامه‌ای برای پیشرفت دارید. در اصل، این یک جدول زمانی برای رفتن از نقطه A به نقطه B در سازمان‌تان است و شامل ارزیابی نامزدها از نظر عوامل عملکردی فعلی‌شان، آمادگی آنها برای پیشرفت، عرصه‌های ترقی، اهداف غایی، اهداف میان‌مدت و مواردی از این قبیل است. همچنین باید دربرابر این برنامه برای تکمیل آن در روز موردنظر و سنجش پیشرفت در طول زمان بعلاوه تهیه منابع و آموزش برای این نامزد مسئولیت پذیرفت.

 

 

 

6. یک برنامه اجرایی تشکیل دهید.

بهترین کار این است که از تیم جانشینان خود در کسب و کار تولیدی‌تان برای تعیین اعمال، برنامه‌ریزی روز هدف و ایجاد معیارهایی که با آن سمت مرتبط بوده و با توجه به شرایط منطقی هستند، کمک بگیرید. این تیم داخلی باید به طور منظم با یکدیگر ملاقات کنند تا پیشرفت نامزد و برنامه اجرایی را بررسی و در صورت نیاز اصلاح کنند.

 

7. فرایند را مستند کنید.

برای تکرار این فرایند و رجوع به ترتیب اقدامات برنامه‌ریزی جانشین‌پروری در سازمان تولیدی خود، باید در طول مسیر عوامل مختلف را مستند کنید. اینچنین مستندسازی باید متناسب با جایگاه مورد بحث، جانشین(های) فعلی و بالقوه، وضعیت بازنشستگی یا امکان ابقاء، پویایی درون سازمان برای آن فرد یا سمت و مانند اینها است.

حتما تکمیل آموزش مربوطه را، هم داخلی و هم خارجی، آمادگی کارکنان، تجزیه و تحلیل فاصله و مواردی از این قبیل را مورد توجه قرار دهید. این مستندات کاری می‌تواند مانند راهنمایی برای سایر حیطه‌های کسب و کار تولیدی‌تان و قابل ارجاع در آینده باشد.

 

8. میزان پیشرفت برنامه‌ریزی جانشین‌پروری خود را بسنجید

تیم داخلی شما برای ادامه‌دادن به فرایند برنامه‌ریزی جانشین‌پروری به موثرترین شکل ممکن باید پیشرفت آن را رصد کند. معیارهای عینی مناسب برای هر سمت موردنظر باید برای همه تشریح و روشن شده تا با هم توافق داشته باشند، دوره‌های زمانی برای بررسی مجدد میزان پیشرفت باید مشخص شوند و این می‌تواند پیگیری طرح‌ها را در طول زمان نیز ممکن سازد.

 

9. ارزیابی کنید، بازتنظیم کنید و ادامه دهید

و در پایان مسیر مشخص می‌شود که روند برنامه‌ریزی جانشین‌پروری شما چگونه پیش رفته است. این زمانی کلیدی برای بازاندیشی است که چه چیزی به درستی عمل کرده، چه چیزی موجب موانعی در مسیر شده یا چه چیزی برای شرکت تولیدی شما مناسب نبوده است. سعی کنید این اطلاعات را از همه سرمایه‌گذاران مربوطه جمع‌آوری کرده و اهداف و طرح برنامه‌ریزی جانشین‌پروری خود را برای دفعه بعد اصلاح کنید!

برای مرحله بعدی برنامه‌ریزی جانشین‌پروری آماده‌اید؟ برای ارزیابی بدون هزینه از کسب و کار و یک برنامه عملکردی مخصوص تولیدکنندگان در  آرازسافت درخواست دهید.

  

آرازسافت

آرازسافت

گروه نرم افزاری آرازسافت در سال 1385 در راستای توسعه صنعت نرم افزار كشور و بهره مندی اقشار مختلف جامعه از سرويس های اطلاعاتی و جهت حضوری فعال و موثر در اين عرصه به صورت گروهی نرم افزاری تأسيس شد. گروه نرم افزاری آرازسافت با کارنامه ای درخشان در صنعت برنامه نويسی کشور و با اعتباری گرانبها که به واسطه اطمينان و رضايت مشتريان خود به آن دست يافته است، موفق شده است تا با استفاده از زبانهای برنامه نويسی روز دنيا گام بزرگی را در جلب رضايت مشتری و ادامه فعاليتهای وابسته به اين صنعت بردارد

نظر 0

درج نظر

برخی قابلیت های نرم افزار مدیریت کارخانه

  • ثبت باندل
  • تعریف زیر پروژه تولیدی
  • ثبت حواله خروج
  • درخواست کالا از انبار
  • ثبت عدم انطباق تولید
  • قابلیت های دیگر

تگ ها