پنج نوع فرآیند تولید

 

پنج مدل فرآیند تولید در شرکتهای تولیدی شرح داده میشوند. تمام چیزی که باید در مورد تکنیکها و فرآیندهای تولید بدانید همینجاست.

زمانی که به انواع مختلف تولید فکر می‌کنید، آیا فکرتان به سمت خطوط تولید بیپایان در کارخانه‌ها میرود؟ یا شاید لباس های کثیف و روغنی که مکانیک ها هنگام استفاده از ماشین های پیچیده میپوشند؟

حق با شماست. با این حال، این مشاغل تنها نمونه های کوچکی از انواع مختلف تولید هستند که وجود دارند. بسیاری از ما، حتی متخصصانی که در این زمینه کار می‌کنند هم تصورات نادرستی از طبقه‌بندی خود در انواع صنعت تولید دارند. تولیدات مواد غذایی، کارخانجات نساجی، تولید پوشاک، تولید محصولات چوبی، تولیدات شیمیایی و تولید محصولات الکترونیکی و کامپیوتری. اینها تنها بخشهای کوچکی از صنعت تولید هستند - همه آن‌ها فرآیند تولید مختص به خود را اجرا می‌کنند. این فرایندها، با پیروی و درک نرم‌افزارهای تولید ابری[1] آسان‌تر شده‌اند، زیرا به کاربران اجازه می‌دهد تا زمان بیشتری برای تولید محصولات خود داشته باشند. اما قبل از اینکه پنج نوع فرآیند تولید را معرفی کنیم، بیایید ابتدا فرآیند تولید را تعریف کنیم.

 

فرآیند تولید چیست؟

فرآیند تولید یعنی اینکه یک کسب‌وکار چگونه محصولات خود را برای مشتریانش تولید خواهد کرد. زمانی که یک شرکت تولید محصولی را آغاز می‌کند، این فرآیند با عواملی مانند تقاضای مصرف‌کننده، تکنیک تولید در چگونگی تکمیل محصول نهایی (مونتاژ شده توسط اجزای مختلف، مثل مواد خام یا مواد شیمیایی) و منابع موجود در اختیار شرکت، تعیین میشود.

هر فرآیند متفاوت است، و همه آن‌ها هنگام انجام یک کار خاص، مزایای خود را دارند. به عنوان مثال، تولید گروهی را می توان به صورت عمده، در یک جریان پیوسته از محصولات، یا دسته‌های کوچک برای برآورده کردن تقاضای مشتری و به حداقل رساندن ضرر، انجام داد.

اگر شما تولیدکننده هستید، باید از بین این پنج فرآیند تولید، مشخص کنید که کدام یک از آن‌ها برای شرکت شما مفید است.

 

راهنمایی: بسته به نوع کسب و کارتان، فقط یک مدل فرآیند تولید برای شما بهتر خواهد بود. ما یک راهنمای ضروری برای تولید کنندگان مدرن تهیه کرده ایم و در تصمیم گیری در مورد اینکه کدام فرآیند تولید برای آنها مناسب است، به آنها کمک میکنیم.

 

 

پنج نوع فرایند تولید

1)      تولید تکراری

2)      تولید ناپیوسته

3)      تولید کارگاهی

4)      تولید فرآیند(پیوسته)

5)   تولید فرآیند(گروهی)

 

 

پنج نوع فرآیند تولید

 

1-تولید تکراری

تولید کننده از تولید تکراری برای محصول تکراری که به نرخ تولید وابسته است، استفاده می‌کند. فرآیند تولید تکراری، از خط تولید اختصاصی تشکیل شده است که محصولات مشابه گذشته و یا لوازم جانبی آن محصولات را در طول سال تولید می‌کنند(7/24)[2]. از آنجایی که فرآیند تولید تکراری، تولید همیشگی(تولید مشابه گذشته) یا تولید با تغییرات کوچکی را ایجاب میکند، سرعت عملیاتی را می توان با نیازها و خواسته‌های مشتری افزایش یا کاهش داد.

 

2-تولید ناپیوسته(گسسته)

همانند تولید تکراری، تولید ناپیوسته نیز از خط تولید یا مونتاژ بهره می‌برد. با این تفاوت که این فرآیند تولید، در ترتیبات و تغییرات بسیار متنوع هستند(مانند فرآیند تولید تکراری بدون تغییر نیستند). این تغییرات، ناشی از عواملی مبنی بر این هستند که آیا محصولات تولید شده، در طراحی مشابه هستند یا باهم تفاوت دارند. اگر تولیدات خیلی متفاوت باشند، نیاز به تغییر و از نو تولید شدن دارند، که به این معنی است که تولید به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

 

بیشتر بدانیم :

برنامه ریزی و مدیریت تولید قسمت چهارم

عملیات 1A.6 تولید و مدیریت عملیات 

مدیریت تولید و عملیات نه تنها با تولید کالاها و خدمات، بلکه با تمام فعالیت های تولید، مرتبط است. هنگامی که کلمه "تو...

 

3-تولید کارگاهی

تولید کارگاهی، برخلاف تولید تکراری یا ناپیوسته، از مناطق تولید به جای خطوط تولید استفاده می‌کند. این امر به این دلیل است که این فرآیند، بسته‌های کوچکی از محصولات سفارشی را تولید خواهد کرد که می‌تواند یا سفارشی (MTO) یا ساخت برای انبار (MTS) باشند. این ایستگاه‌های کار، برای ساخت یک نسخه از یک محصول سفارشی یا حتی دوجین از آن‌ها سازماندهی شده‌اند. اگر تقاضای مشتری به آن نیاز داشته باشد، این عملیات می‌تواند به یک خط تولید ناپیوسته تبدیل شود، که به طور بالقوه با تجهیزات خودکار جایگزین شده اند. البته، این به نوع تجارت تولیدی بستگی دارد.

 

راهنمایی: بسیاری از تولیدکنندگان کارگاهی، از نرم‌افزار تولید کارگاهی استفاده میکنند، که به شما کمک می‌کند تولید خود را مدیریت کرده و در صورت نیاز فرآیند گردش کار خود را تغییر دهید.

 

4-تولید فرایند (پیوسته)

تولید فرآیند (یا تولید پیوسته) مشابه تولید تکراری است چون این فرآیند هم 7/24 را اجرا می‌کند. با این حال، تفاوت در این است که محصولات خام این فرآیند تولید، گازها، مایعات، پودرها یا محلول ها هستند. اما در مناطقی مانند معدن ها‌، محصولات می‌توانند مواد گرانول باشند. طرح های محصول مشابه هستند، اما در ترتیب ایجاد محصول نهایی یا فرآیند تولید، متنوع تر هستند.

 

5- تولید فرآیند(گروهی/دسته ای)

تولید فرآیندی (یا تولید گروهی)، شباهت‌های بین فرآیندهای کارگاهی و ناپیوسته را به اشتراک می‌گذارد. بسته به تقاضای مصرف‌کننده، یک گروه می‌تواند برای برآورده کردن این تقاضا کافی باشد. هنگامی که گروه تکمیل و تجهیزات مشخص شد، آماده برای تولید دسته‌ای بعدی در زمان مورد نیاز است. فرآیندهای گروهی در ماهیت پیوسته هستند. فرآیندهای گروهی پیوسته زمانی قابل‌دستیابی هستند که مواد خام و یا مواد ترکیبی را نتوان به یک استاندارد سخت تبدیل کرد. درست مانند تولید فرآیند (پیوسته) مواد اولیه محصول مشابه هستند، و فرآیند تولید متنوع است.

 

فرآیند تولید ششم

پیشرفت‌های تکنولوژی به این معنا است که در حال حاضر از لحاظ فنی، یک فرآیند تولید ششم هم وجود دارد که از لحاظ قانونی اعتبار دارد. و نه! این یک مفهوم شبه تولیدی نیست. چاپ سه بعدی، که اولین بار در دهه ۱۹۸۰ ابداع شد، به این معنی است که محصولات را می توان از مرکبات و مواد مختلف تولید کرد نه از روش‌های سنتی کار فیزیکی یا ماشینی. در پنج سال گذشته، رشدی ۸۷۵ درصدی وجود داشته‌است و هر چند هنوز هم در دوران اولیه خود به سر میبرد، اما چاپ سه بعدی این تعهد را می‌دهد که یک مسیر بالقوه به عنوان یک تکنیک تولید در آینده باشد. با این امکان که حتی بتوانیم با آن غذا درست کنیم!

امیدواریم که شما بتوانید این وبلاگ را برای درک بهتر صنعت تولید به عنوان یک کل و انواع فرآیندهای تولیدی در آن درک کنید  و آماده شوید تا خودتان هم یک تولید کننده شوید.

زمانی که انواع فرآیندهای تولید را بررسی کردید و فهمیدید که کدام فرآیند برای شرکت شما، برای بالا نگه داشتن تقاضای مشتریان شما و به حداقل رساندن ضرر، مفید است، می‌توانید گامی به جلو بردارید و نرم افزار مدیریت تولید کارخانه را وارد کسب‌وکار خود کنید. نرم‌افزار تولید هوشمند ما مشخص میکند که آیا خروجی تولیدی شما، نهایت کارایی خود را دارد یا خیر.


[1] فضای ابری مجموعه ای از کامپیوترهای به هم متصل است که طراحی شده اند تا به عنوان یک اکوسیستم واحد فعالیت کنند.

[2] ۲۴ در ۷ که در کشورهای غربی به صورت 24/7 نیز نمایش داده می‌شود، یک اصطلاح است که عبارت است از ارائه خدمات، یا در دنیای سایبر بروز شدن، در ۲۴ ساعت از شبانه روز و در تمام ۷ روز در هفته. به عبارت دیگر کار به صورت تمام وقت و بدون توقف.

 

 

آرازسافت

آرازسافت

گروه نرم افزاری آرازسافت در سال 1385 در راستای توسعه صنعت نرم افزار كشور و بهره مندی اقشار مختلف جامعه از سرويس های اطلاعاتی و جهت حضوری فعال و موثر در اين عرصه به صورت گروهی نرم افزاری تأسيس شد. گروه نرم افزاری آرازسافت با کارنامه ای درخشان در صنعت برنامه نويسی کشور و با اعتباری گرانبها که به واسطه اطمينان و رضايت مشتريان خود به آن دست يافته است، موفق شده است تا با استفاده از زبانهای برنامه نويسی روز دنيا گام بزرگی را در جلب رضايت مشتری و ادامه فعاليتهای وابسته به اين صنعت بردارد

نظر 0

درج نظر

برخی قابلیت های نرم افزار مدیریت کارخانه

  • ثبت باندل
  • انبارگردانی
  • گزارش میزان ارسال بازه ای
  • ثبت حواله خروج
  • درخواست های تحویل داده نشده
  • قابلیت های دیگر

تگ ها