برنامه ریزی تولید مکرر و آنچه که تولیدکننده باید بداند

عموما، وقتی به تولید صنعتی فکر می‌کنیم، تولید مکرر اولین چیزی است که به ذهنمان می‌رسد. اما تولید مکرر چیست و آیا تولیدکنندگان در حال رشد می‌توانند از آن استفاده کنند؟

 

با نوک پنجه در یک کارخانه‌ی استریل شده گام بر می‌دارید. تسمه‌ها به حرکت در می‌آیند، شراره‌ها به پرواز در می‌آیند و ماشین‌ها به کار می‌افتند.

ناگهان متوجه می‌شوید که بازوهای بزرگ مکانیکی شما را محاصره کرده اند و اسکلت عریان خودروها را بلند می‌کنند. متوقف نمی شوند، نمی خوابند، نمی خورند، نمی نوشند.

 

الف الف الف الف الف الف الف الف الف الف الف الف الف!

 

این، تصویری کلی از فرایند تولید مکرر در یک کارخانه‌ی خودکار تولید خودرو است.

این شیوه نه تنها برای توصیف فضا سازی در یک فیلم ترسناک، بلکه برای یک روش تولید هم کاربرد دارد.

این صحنه‌ها ممکن است برای هر تولید کننده‌ای دلهره آور باشد، اما کمی دانش در مورد کسب و کارهای تولیدی بزرگتر، ضرری ندارد.

البته اگر می‌خواهید در مورد سایر فرایندهای تولید اطلاعاتی داشته باشید هم می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

اگر مقدمه، کمی هولناک بود، از شما پوزش می‌طلبیم. امیدواریم این ویدئو که نوع خاصی از نوار نقاله‌ها را نشان می‌دهد کمی از دل شما درآورد.

خب، وقت شروع است!

 

تولید مکرر چیست؟

تولید مکرر فرایندی تولیدی است که محصولات را برای جریان تولید سریع تولید می‌کند. یکی از ویژگی‌های اصلی تولید مکرر استفاده از خطوط مونتاژ/ تولید است.

تولیدکنندگان زمانی از این روش استفاده می‌کنند که بخواهند محصولاتی با طراحی نسبتا یکسان تولید کنند. اگر تغییری هم در طراحی محصول رخ دهد، بسیار جزیی خواهد بود. پس اگر شما هنرمند و استادکار هستید این روش به درد شما نمی خورد، بلکه روش‌های سنتی و دستی بیشتر مطلوب خواهد بود. به این صورت، محصولاتی که تولید می‌کند، منحصر به فرد تر و قابل سفارشی سازی خواهد بود و هنگام ساخت باید دقت بیشتری به جزئیات کرد. چنین ویژگی هایی در فرایند مکرر به سختی قابل انجام است.

تولید مکرر ملزم به برنامه ریزی بسیار دقیق و سفت و سخت است تا بتواند به نرخ تولید مطلوب خود برسد. کسب و کارها، اهداف خود در نرخ تولید را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه می‌سنجند.

به دلیل شباهت در تولید محصولات، زمان آماده سازی بسیار کوتاه می‌شود. تولید دائمی محصول باعث کاهش زمان آماده سازی اولیه می‌شود.

در این روش محصولات پیش از رسیدن سفارش مشتری تولید می‌شوند، لذا فرایند برای اجرای بهینه‌ی برنامه‌ی تولید جامع نیاز خواهد داشت.

کسب و کارهایی که از تولید مکرر استفاده می‌کنند برای مثال در صنعت تولید محصولات الکترونیک، خودرو، و کالاهای بادوام هستند.

یکی دیگر از ویژگی‌ها این است که استفاده از تجهیزات خودکار در این روش بسیار به چشم می‌آید.

بله، دقیقا همان ماشین آلاتی که شغل پدر چارلی باکت را در ابتدای فیلم چارلی و کارخانه شکلات سازی از او گرفتند (خطر اسپویل: در نسخه‌ی تیم برتون، او شغلش را به عنوان تکنسین ماشین پس می‌گیرد). به این حال، متاسفانه کار به این صورت پیش می‌رود.

خب به مثالی از کسب و کاری نگاه خواهیم کرد که از تولید مکرر استفاده می‌کند.

 

نکته: به گشت و گذار در خط مقدم صنعت تولید بپردازید و از رقبا جلو بزنید. ما «راهنمای بقا» را برای شما تدوین کرده ایم تا بدانید چه باید بکنید. در اینجا، از منظر یک تولید کننده‌ی در حال رشد توضیح داده ایم که تولید چیست.

 

نمونه‌های فرایند تولید مکرر

 

ساخت کیس کامپیوتر

برای شادی روح قشر فراموش شده‌ی خوره‌ی کمپیوتر

برای ساخت کیس به این موارد احتیاج پیدا می‌کنید:

 

گام اول - طراحی

طرح‌های اولیه تهیه و اصلاح می‌شوند تا ظاهر محصول نهایی مورد تایید قرار بگیرد.

 

گام دوم - مواد خام

مواد خام لازم برای ساخت کیس، اماده می‌شوند.

 

گام سوم - برش لیزر و پرس کاری

کامپیوترهای کارخانه تنظیم می‌شوند و ماشین‌ها مواد را برش می‌دهند.

این مرحله همچنین شامل استفاده از ماشین‌های پرس کاری نیز می‌شود، تا حفره‌ها‌ی متعدد، مثلا برای تهویه، ایجاد شوند.

 

گام آخر - شست و شو، ماشین کاری و صافکاری

پنل کیس‌ها وارد فرایند تمیزکاری، پویش و صاف کاری می‌شوند تا برای محصول نهایی آماده شوند.

اگر قطعات (رم و هارد و ...) در همان کارخانه اسمبل شوند، فرایند به تولید گسسته تبدیل می‌شود. 

فرایند تولید مکرر به این معنی است که محصولات، بدون وقفه از یک مرحله به مرحله‌ی بعدی می‌روند تا بهره وری حداکثر شود.

اگر شما از آن دسته افراد هستید که با دیدن یاد می‌گیرند، این ویدئو در مورد تولید کیس‌های کامپیوتر خیلی به درد شما می‌خورد.

اما، اگر هنوز درگیر فهمیدن تولید مکرر هستید، جریان کار به صورت زیر است

 

محصول: الف

تولید مکرر: الف الف الف الف الف الف الف الف الف الف الف الف الف

 

به عنوان یک تولیدکننده امروزی، استفاده از این روش ممکن است سخت یا مشکل آفرین باشد.

بهترین جا برای استفاده از این روش، در تولیدی‌های بزرگ مقیاس است. با این حال دیدگاه مشتری‌ها در مورد این شیوه‌ی تولید درحال تغییر است.

مشتری ها، خصوصا جوان تر ها، دوست دارند تاریخچه‌ی محصولی که می‌خرند را بدانند. دوست دارند چیزی که می‌خرند به محیط زیست آسیب نرساند. محصولی را دوست دارند که نیازهای فردی آن‌ها را رفع کند. دنبال کردن ترندها و توجه خاص به محصولات است که باعث بقای شما می‌شود.

با این حال، حتما دلیلی وجود دارد که کسب و کارها کماکان از روش تولید مکرر استفاده می‌کنند. پس، بهتر از مزایا و معایب این روش آگاه باشید تا بتوانید بهتر کسب و کار خود را اداره کنید.

فرایند تولید مکرر و آنچه که تولیدکننده باید بداند

 

 

نیروی کاری که در خط تولید کارخانه ای مشغول به کار است که از سیستم تولید مکرر استفاده می‌کند.

 

بیشتر بدانیم :

نرم افزار مدیریت تولید و نرم افزار برنامه ریزی تولید

نرم افزار مدیریت کارخانه

 

همان‌طور که می‌دانید فرایند مربوط به تولید محصولات در کارخانه و یا یک واحد تولیدی و هم‌چنین گستردگی قابل توجه این فرایند،...

مزایای تولید مکرر

اول. بهره وری هزینه ها

این فرایند هزینه‌ی تولید محصول را کاهش می‌دهد.

 

دوم. آزاد سازی منابع

طبیعت پیوسته به معنی است که زمان، فقط صرف تولید محصولات می‌شود. همچنین، وظایف کارمندان تغییری چندانی نخواهد داشت. به احتمال زیاد، وظیفه اصلی آن ها، نظارت و نگهداری از ماشین‌ها خواهد بود.

 

سوم. سطح مهارت پایین

استفاده از ماشین آلات برای انجام کارهای پیچیده به این معنی است که کاری که نیروی کار انجام خواهد داد به مراتب ساده تر خواهد شد.

 

چهارم. سادگی برنامه ریزی

برنامه پیرو نرخ تولید خواهد بود.

 

پنجم. تعیین سرعت تولید

می توان برای رسیدن به خروجی مطلوب سرعت نرخ تولید را تغییر داد.

 

ششم. رصد دقیق عملکرد

فرایند تولید محصولات را می‌توان به راحتی از هر مکانی، از آغاز تا پایان رصد کرد..

 

معایب و تولید مکرر

اول. از هم گسستگی

اگر آیتم، یا شیوه‌ی تولید آیتم تغییری داشته باشد، کسب و کار باید خط تولید را مجدد راه اندازی کند. چنین اتفاقی بسیار پر هزینه خواهد بود.

 

دوم. سفارشی سازی کم

تولید انبوه محصولات امکان شخصی سازی سفارشات را بسیار پایین می‌آورد.

 

سوم. سطح مهارت پایین

این موهبت، نفرین هم هست. کاری تکراری و کسل کننده خواهد بود، چرا که کارمندان هر روز باید یک وظیفه‌ی کاری تکراری را انجام دهد که باعث افت روحیه‌ی آن‌ها می‌شود.

 

چهارم. تقاضای مشتری

سطح تقاضا همیشه در حال تغییر است، نرخ تولید همیشه با تهدید کم آمدن محصول یا اضافه تولید مواجه است.

 

پنجم. سختی ثبت هزینه‌ی محصولات فروش رفته (COGS)

 به دلیل تولید دائمی، ارزش محصولات شما دائما در حال تغییر خواهد بود. بسیاری از کسب و کارها از آموزه‌های غیر کوشری برای جبران این اثر استفاده می‌کنند. این روش یک سیستم حسابداری ساده است که هزینه‌های مستقیم نیروی کار و مواد اولیه را نادیده می‌گیرد. در این حالت، محصول یک هزینه‌ی ثابت خواهد داشت.

 

تولیدکنندگان چه چیزی از تولید مکرر را باید مورد توجه قرار دهند؟

رقابت با شرکت‌های بزرگی که دائما محصولات خود را به بازار پمپاژ می‌کنند خیلی ترسناک به نظر می‌رسد. 

اما نیازی نیست که شما هم برای اینکه بتوانید محصولات خود را تولید کنید حتما غول صنعتی باشید.

این موجودات عظیم الجثه‌ی بی هویت بدون هیچ فکری فقط محصول تولید می‌کنند. و باعث می‌شوند که مشتری‌ها هر چه بیشتر به دنبال محصولاتی باشند که قابل شخصی سازی باشد.

شرکت‌ها با توسل به سایر کسب و کارهایی که از تجارت الکترونیک استفاده می‌کنند، می‌توانند از مسیر سنتی فروش محصول از طریق کلی فروش‌ها دوری کنند. یعنی شما می‌تواند محصول خود را مستقیما به مشتری بفروشید.

هر کسب و کاری که از شیوه‌ی تولید مکرر استفاده می‌کند، ناخواسته مهارت کارکنان خود را کاهش می‌دهد. و این شکاف مهارتی به دلیل درک نادرست مردم از صنعت تولید، هر روز بزرگتر می‌شود. 

اگر شما می‌خواهید که موفق باشید، با استفاده از نرم افزارهای تولید هوشمند بر رشد کسب و کار خود تمرکز کنید.

این ابزارها زمانی به شما کمک می‌کند که در تقاضای مشتریان خود با رشد قابل توجهی رو به رو شده باشید. همچنین به شما کمک می‌کند که به راحتی کسب و کار خود را از یک نقطه کنترل و رصد کنید.

آرازسافت

آرازسافت

گروه نرم افزاری آرازسافت در سال 1385 در راستای توسعه صنعت نرم افزار كشور و بهره مندی اقشار مختلف جامعه از سرويس های اطلاعاتی و جهت حضوری فعال و موثر در اين عرصه به صورت گروهی نرم افزاری تأسيس شد. گروه نرم افزاری آرازسافت با کارنامه ای درخشان در صنعت برنامه نويسی کشور و با اعتباری گرانبها که به واسطه اطمينان و رضايت مشتريان خود به آن دست يافته است، موفق شده است تا با استفاده از زبانهای برنامه نويسی روز دنيا گام بزرگی را در جلب رضايت مشتری و ادامه فعاليتهای وابسته به اين صنعت بردارد

نظر 0

درج نظر

برخی قابلیت های نرم افزار مدیریت کارخانه

  • گزارش جامع تولید پروژه ها و زیر پروژه ها
  • تعریف ضریب ضایعات
  • براورد مواد مورد نیاز
  • کالا در جریان تولید
  • فرایندهای باقی مانده
  • قابلیت های دیگر

تگ ها