نرم افزار مدیریت تولید و نرم افزار برنامه ریزی تولید

نرم افزار مدیریت کارخانه

 

همان‌طور که می‌دانید فرایند مربوط به تولید محصولات در کارخانه و یا یک واحد تولیدی و هم‌چنین گستردگی قابل توجه این فرایند، مدیران و مسئولان کارخانه‌ها و واحدهای تولید کننده را با مسائل و چالش‌های جدی مواجه می‌کند. لازم به ذکر است که در چنین شرایطی، ایجاد هماهنگی میان بخش‌های مختلف و واحدهای متعدد و هم‌چنین انجام نظارت و کنترل دقیق بر عملکرد صحیح هر یک از بخش‌ها و از طرف دیگر جمع آوری اطلاعات و انجام صحیح و به موقع فعالیت‌ها باعث می‌شود تا کارایی بیشتری برای یک کارخانه و یا یک واحد تولید کننده ایجاد شود و به دنبال آن، سطح تولید افزایش پیدا کند و سطح کیفی محصولات تولید شده نیز ارتقا یابد.

 

تمامی این عوامل موجب شده است تا در حال حاضر مدیران کسب و کارهای مختلف تولیدی از قبیل کارخانه‌ها به این نتیجه دست یابند که از نرم افزار کنترل تولید و نرم افزار مدیریت تولید در واحد تولیدی خود استفاده کنند. استفاده از این سیستم‌های نرم افزاری به یکپارچگی فرایند تولید و بخش‌های مختلف واحدهای تولیدی منجر خواهد شد. از طرف دیگر به کارگیری این سیستم‌های جدید و مدرن باعث می‌شود تا مدیران کارخانه‌ها بتوانند به اطلاعات تصمیم ساز و دقیق برای برنامه ریزی واحد تولیدی خود دسترسی پیدا کنند و از این طریق جایگاهی مناسب را در میان رقبای کاری خود در سراسر جهان به دست آورند.

 

 

نرم افزار مدیریت برنامه ریزی

نرم افزار کنترل تولید و برنامه ریزی چه کاربردی دارد؟

 

همان‌طور که می‌دانید فرایند برنامه ریزی و کنترل نمودن تولید، یک فرایند از پیش تعیین شده است. در این فرایند برای دستیابی به حداکثر بازده و استفاده صحیح و دقیق از قدرت منابع انسانی، مواد اولیه و تجهیزات و هم‌چنین ماشین آلات مورد نیاز برای تولید و... مورد بررسی، برنامه ریزی و کنترل و نظارت قرار می‌گیرند.

 

در حقیقت می‌توان گفت برنامه ریزی تولید و مدیریت این فرایند، با این هدف انجام می‌گیرد که تولید کنندگان و مدیران کارخانه‌ها و واحدهای مختلف تولیدی بتوانند به نحوی هوشمندانه‌تر به کار و فعالیت تولیدی خود ادامه دهند و از این طریق بتوانند فرایند تولید خود را بهینه سازی کنند.

 

این فرایند همان‌طور که می‌دانید حجم عظیم و وسیعی از اطلاعات و جزئیات را در بر می‌گیرد. از طرف دیگر لازم است بدانید که جمع آوری این حجم وسیع از اطلاعات و هم‌چنین بررسی و ارزیابی دقیق آن‌ها در شرایط عادی و معمول، کاری بسیار دشوار است. مجموعه این عوامل باعث شده تا در حال حاضر استفاده از نرم افزارهای کنترل تولید رواج قابل توجهی پیدا کند و مدیران کسب و کارهای تولیدی به ویژه کارخانه‌ها این سیستم‌ها را برای دستیابی به سود بیشتر مورد استفاده قرار دهند.

 

لازم به ذکر است که سیستم کنترل تولید با استفاده از نرم افزارهای مخصوص، می‌تواند جزئیات و اطلاعات بسیار زیادی را در زمینه‌های مختلف تولید در اختیار مدیران قرار دهد. از طرف دیگر به کارگیری این سیستم‌های نرم افزاری منحصر به فرد، این قابلیت را برای تولید کنندگان به وجود خواهد آورد که امکان مقایسه میان اطلاعات و جزئیات را نیز پیدا کنند و عوامل موثر بر یکدیگر در فرایند تولید محصولات مختلف را تشخیص دهند. این در حالی است که با استفاده از سیستم‌های سنتی، حجم عظیمی از اسناد مدارک و پرونده‌ها در اختیار تولید کنندگان قرار می‌گرفت. بنابراین بررسی تک تک این اطاعات و جزئیات و هم‌چنین مقایسه و تحلیل و ارزیابی آن‌ها کار بسیار دشوار و زمان بری بود.

 

 

بیشتر بدانیم :

مدیریت پروژه با استفاده از اسکرام قسمت اول

متدولوژي اسكرام چيست؟

اسکرام یک متدولوژی نو‌آورانه در حیطه‌ی سیستمهای چابک است که در زمینهٔ تکنولوژی اطلاعات اهمیت ویژه‌ اي به دست آورده است.تيم اصلی ا...

 

اهداف و ویژگی‌های نرم افزار مدیریت تولید

 

نرم افزار کنترل و مدیریت تولید، برای دستیابی به چند هدف عمده و اساسی، طراحی و راه اندازی شده است. از جمله این اهداف می‌توان به این مورد اشاره کرد که استفاده از این نرم افزار موجب می‌شود تا مدیران کارخانه‌ها بتوانند به کنترل و مدیریت و برنامه ریزی فرایند تولید، اقدام نمایند. این دسته از سیستم‌های نرم افزاری با جمع آوری شبکه‌ای از اطلاعات مورد نیاز و هم‌چنین بررسی عملکرد عناصر مختلف یک کارخانه و یا واحد تولید کننده، باعث می‌شوند راندمان کاری و تولید افزایش پیدا کند. بنابراین از این طریق بسیاری از هزینه‌های مربوط به فرایند تولید کاهش پیدا خواهد کرد و از طرف دیگر در صرف زمان نیز صرفه جویی قابل توجهی صورت خواهد گرفت.

 

از طریق به کارگیری این دسته از سیستم‌های نرم افزاری، مدیران و تولید کنندگان مختلف محصولات می‌توانند به بررسی دقیق سفارشات پرداخت و فرایند تولید اقدام نمایند و از طرف دیگر نیروی انسانی خود را نیز تحت کنترل و مدیریت در بیاورند. از این طریق هم‌چنین این امکان فراهم خواهد شد تا تولید کنندگان یک محصول بتوانند به موقع، سفارشات خود را به دست مشتریان و خردیداران و یا متقاضیان قرار دهند. به کارگیری این دسته از نرم افزارها، هم‌چنین می‌تواند زمان تولید را به حداقل ممکن خود کاهش دهد. کاهش هزینه‌های مربوط به نگه داری از محصولات و ماشین آلات، از دیگر اهداف مورد نظر برای طراحی و تولید انواع مختلف این نوع از سیستم‌های نرم افزاری است.

 

از این طریق، رضایت مشتریان نیز جلب خواهد شد. چراکه سطح کیفی محصولات ارتقا یافته است و از طرف دیگر، قیمت تمامشده محصولات مورد نیاز آن‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.

 

 

نرم افزار مدیریت کارخانه

مزایای استفاده از نرم افزار کنترل تولید

 

پیش بینی دقیق برای تولید

 

همان‌طور که می‌دانید در یک واحد تولیدی و یا کارخانه، برنامه ریزی فرایند تولید و کنترل و مدیریت این فرایند، حائز اهمیت بسیاری است. این نوع از برنامه ریزی، در بیشتر موارد، شامل پیش بینی مواد اولیه مورد نیاز برای تولید، برنامه ریزی طولانی مدت برای تولید، مدیریت تقاضا و... است. بنابراین به کارگیری سیستم و نرم افزار مدیریت تولید می‌تواند زنجیره‌ای از این عملیات را به انجام برساند و تولید کننده این محصولات را قادر سازد تا در مکان مناسب و زمان مشخص و تعیین شده، به فرایند تولید اقدام نمایند تا از این طریق حداکثر بهره‌وری از منابع موجود امکان پذیر گردد.

 

مشخص کردن ظرفیت‌های تولید یک کارخانه

 

یکی از مسائلی که به طور معمول، سیستم کنترل تولید یک کارخانه و یا یک واحد تولید کننده، با آن مواجه هستند کاهش دادن تولیدات مازاد بر مصرف است. در بسیاری از مواقع، مدیران صنایع مختلف به دنبال اینهستند که تا حد امکان، از توقف یافتن خط تولید خود پیشگیری کنند تا از این طریق به بیکاری کارگران خود منجر نشوند. اما از طرف دیگر لازم به ذکر است که ادامه یافتن فرایند تولید مازاد بر مصرف محصولات در یک کارخانه، بدون برنامه ریزی و بدون توجه به مقدار مشخص نیز، هزینه‌های بسیار زیادی را برای مدیران این کسب و کارها ایجاد خواهد کرد و یا حتی در مواقعی وجود بیش از حد نیاز مواد تولید شده توسط این واحد تولیدی در بازار مصرف، منجر به کاهش یافتن قیمت آن نیز خواهد شد. بنابراین پیدا کردن یک راهکار مناسب برای ترسیم و برنامه ریزی فرایند تولید و کنترل آن حائز اهمیت بسیاری است. این کار از طریق به کارگیری یک سیستم نرم افزاری مناسب، به راحتی انجام شدنی است.

 

در حقیقت می‌توان گفت سیستم نرم افزاری کنترل تولید می‌تواند اطلاعات مورد نیاز و موجود را استخراج کند و سپس این دسته از اطلاعات و جزئیات را در قالب یک گزارش جامع و کامل و کاربردی به مدیران و مسئولان مربوط ارائه دهد. از طریق به کارگیری این سیستم‌های نرم افزاری، مدیران خواهند توانست به منابع دقیق اطلاعاتی، دسترسی داشته باشند و ظرفیت‌های تولیدی کارخانه و یا واحد تولیدی خود را به طور دقیق مورد شناسایی و بررسی قرار دهند.

 

نرم افزار مدیریت تولید ایرانی

 

در حال حاضر انواع مختلفی از نرم افزارهای کنترل و مدیریت تولید در بازار وجود دارند که بسیاری از آن‌ها به وسیله شرکت‌های نرم افزاری داخلی طراحی و ساخته می‌شوند. این در حالی است که تا چند سال پیش، مدیران و صاحبان کسب و کارهای تولیدی، مجبور بودند از سیستم‌های نرم افزاری کنترل و برنامه ریزی تولید خارجی استفاده کنند.

 

این محصولات دارای چند مشکل اساسی بودند. از جمله این مسائل می‌توان به این مورد اشاره کرد که در بعضی از مواقع، یافتن نسخه اصلی این محصولات امکان پذیر نبود و یا برخی از اشکالات را در حوزه‌های پشتیبانی برای مدیران ایجاد می‌کردند. اما در شرایط فعلی، انواع مختلفی از این سیستم‌های نرم افزاری در داخل کشور و توسط شرکت‌های نرم افرازی داخلی تولید می‌شوند.

 

این دسته از نرم افزارها قیمت‌های بسیار مناسبی دارند و از طرف دیگر برای مدیران کسب و کارهای مختلف از جمله کارخانه‌های تولید کننده، این امکان وجود دارد که به سادگی و به راحتی به نسخه اصلی و اورجینال این نرم افزارها دسترسی داشته باشند. بهره مندی از خدمات پس از فروش و بهره مندی از خدمات پشتیبانی مناسب نیز از دیگر مزایای استفاده از این سیستم‌های نرم افزاری داخلی است. این دسته از محصولات تولید داخل هم‌چنین دارای منوی فارسی هستند. بنابراین استفاده از آن‌ها بسیار ساده و راحت است.

 

نرم افزارهای برنامه ریزی و کنترل تولید داخلی به نحوی طراحی و تولید شده‌اند که با شرایط کاری و هم‌چنین قراردادهای داخلی دارای تطابق و هماهنگی و تناسب بسیاری هستند. امکان سفارشی سازی این نرم افزارها در مواقع خاص نیز از دیگر مزایا و قابلیت‌های قابل توجه این محصولات است. بنابراین مدیران و صاحبان کسب  و کارهای تولیدی می‌توانند در صورت نیاز، نرم افزار مورد نظر خود را به شرکت‌های تولید کننده سفارش دهند تا محصول متناسب با فعالیت آن‌ها به صورت کاملا ویژه، برای آنان طراحی شود.

آرازسافت

آرازسافت

گروه نرم افزاری آرازسافت در سال 1385 در راستای توسعه صنعت نرم افزار كشور و بهره مندی اقشار مختلف جامعه از سرويس های اطلاعاتی و جهت حضوری فعال و موثر در اين عرصه به صورت گروهی نرم افزاری تأسيس شد. گروه نرم افزاری آرازسافت با کارنامه ای درخشان در صنعت برنامه نويسی کشور و با اعتباری گرانبها که به واسطه اطمينان و رضايت مشتريان خود به آن دست يافته است، موفق شده است تا با استفاده از زبانهای برنامه نويسی روز دنيا گام بزرگی را در جلب رضايت مشتری و ادامه فعاليتهای وابسته به اين صنعت بردارد

نظر 0

درج نظر

برخی قابلیت های نرم افزار مدیریت کارخانه

  • میزان تولید لحظه ای و بازه ای
  • گزارشات عدم انطباق
  • درخواست کالا از انبار
  • ثبت یادداشت برای هر قطعه
  • گزارش محصول آماده ارسال
  • قابلیت های دیگر

تگ ها